Kysymys naisille: Millaiset ovat parhaimmat arkiliivit?
Koska tässä blogissa suurin osa kommentoijista on reippaita naisia, kysyn mielipidettä; millaiset ovat sinun mielestäsi parhaimmat liivit ja oletko yleensä tyytyväinen omiisi? Ei mainita tässä kokonumeroita, eikä kauppojen nimiä.
Tietysti sopivin malli riippuu kantajan vartalon mallista ja kuppikoosta. Liivien malleja on nykyisin onneksi monenlaisia; urheilullisia toppiliivejä, kaarituellisia ja kaarituettomia liivejä, balconette liivejä, pushup liivejä, pitsikoristeisia liivejä, t-paitaliivejä ja perinteisiä malleja, joissa on leveät kupinaluskaitaleet ja tukevat olkaimet, ym.
Olen käyttänyt pitkään kaarituellisia t-paitaliivejä, mutta siirtynyt sellaisiin, joissa on vähän leveämmät olkaimet. Viimeksi ostettuihin olin muuten tyytyväinen, mutta ne tekivät tonttulakkimaisen silhouetin, kun sen pitäisi olla luonnollisen pyöreä. Useissa liiveissä dekoltee on mielestäni liian avara, kuin juhlavaatteeseen tarkoitettu. Itse tykkään, että sen pitäisi olla korkeampi, tulisi siistimpi silhouetti puseroon/mekkoon. Olen käyttänyt t-paitaliivejä, koska niissä ei ole saumoja tai pitsiä kupeissa, jotka näkyisivät puseron läpi ja niissä on riittävä toppaus, varsinkin talvella sitä tarvitsee.
Rintsikoita pitäisi olla suositusten mukaan vähintään yhdet jokaiselle viikonpäivälle, mutta eräässä kyselyssä todettiin muutama vuosi sitten, että siinä kuin amerikkalaisilla naisilla on liivejä keskimäärin noin 9 kpl käytössä, suomalaisilla naisilla on keskimäärin 1-2 liivit. Minulla on käytössä yleensä noin 4-5 kpl ja sekin on liian vähän. Tässä tapauksessa enempi on parempi. Ei haittaisi, vaikka olisi 20 kpl erilaisia rintsikoita käytössä.
Pesetkö liivit pesupussissa koneessa, ilman pesupussia koneessa, vai käsin? Olen pessyt kaikilla noilla tavoilla, mutta käsinpesu pitäisi ne tietysti kauemmin käyttökunnossa. Kaarituelliset eivät tykkää konepesusta, tuet karkaavat helposti ulos tai menevät poikki.
Tämä aihe tuli mieleen, kun ansaitsin kyselytutkimuksessa lahjakortin ja ajattelin käyttää sen liivien hankintaan ja verkkokaupassa oli valinnanvaraa aika paljon. Mietin, pitäisikö kokeilla jotain muuta mallia vaihteeksi. Ehkä kaarituettomia? Onko niistä sinulla kokemusta? Pitävätkö ne muotonsa?
Jos kysymykset ovat liian henkilökohtaisia, ei tarvitse vastata tietenkään. Saa vastata myös nimimerkillä tai anonyyminä, mutta asialliseen tyyliin.
PS: Miehiltä ei tällä kertaa kysytä mitään.
![]() |
| kuva: Pixabay |

Ei mitään erityistä suosikkia, mutta perusarkikäytössä kaarituelliset, jotka aina ostettu nykyään liikkeestä, jossa saa henk.koht. palvelua. Liikuntaan sitten urheiluliivit. Molempia versioita löytyy noin 10. Pesukoneessa pesen pesupussissa, viikon keräilen, yhden päivän/liikuntakerran käytön jälkeen menee pesujonoon.
VastaaPoista