Klassinen kaalikeitto - edullista ja helppoa
Lähikaupassa oli tuoreita keräkaaleja ja siitäpä syntyi päivän 'menu'. Useat varmaan tietävät miten kaalikeitto tehdään, ehkä jokainen tekee sen omalla tavallaan, jotkut esimerkiksi porkkanoiden kanssa. Tein ennen sitä joka kesä keräkaalista ja jauhelihasta. En syö nykyisin punaista lihaa, mutta kaalikeittoon se kuuluu, joten tein siinä nyt poikkeuksen. Jotkut käyttävät lihan tilalla soijarouhetta, mutta maku on sitten vähän erilainen.
![]() |
| Valmis kaalikeitto. |
Ohje siltä varalta, jos joku sitä tarvitsee.
Aineet:
- 1 kokonainen tuore keräkaali
- 400 g nauta - tai sikanautajauhelihaa (tai soijarouhetta)
- 2-3 lihaliemikuutiota (tai kasvisliemikuutioita)
- suolaa
- vettä
- paistamiseen rasvaa
1. Nosta jauheliha pöydälle odottamaan paistamista, että se vähän lämpenee.
2. Kuori kaalista päällimmäiset lehdet pois ja halkaise kaali. Huuhtele kaali kylmällä vedellä ja pilko se pieniksi paloiksi.
3. Kuulota kaalin paloja pannulla rasvassa. Kuulotus antaa makua kaaliin, mutta se ei ole pakollista, jos ei halua käyttää rasvaa. Kaikki palat eivät mahdu samalla kertaa pannulle, paista ne vähitellen ja nosta paistetut palat kattilaan.
![]() |
| Kaalit kuulottumassa pannulla. |
4. Laita kaalin palat kattilaan, lisää vettä kaalien pintaan asti ja 2-3 lihaliemikuutiota maun mukaan. Kaalit ohenevat kypsyessään ja pinta keitossa vähän madaltuu. Kuvassa liemikuutiot ovat kaalien pinnalla, mutta ne sekoitetaan tietysti veteen sulamaan. Varmaan myös kasvisliemikuutiokin käy, mutta en ole kokeillut sitä. Lihaliemikuutio vahvistaa lihan makua. Kääntele kaalin paloja hiukan keiton aikana kauhalla, että päällimmäisetkin kypsyy samaan aikaan.
![]() |
| Kaalin palat ja liemikuutiot veteen. |
5. Anna kaalien kiehua vedessä jonkin aikaa (lämmössä 4) ja paista sillä aikaa jauheliha pannulla. Laita jauhelihaköntti kokonaisena tai puolikkaina pannulle, jossa on sulatettua rasvaa. Lieden lämpötila ensin 6 ja sitten kun se lämpenee, käännä 4:lle, jos käytät nelilevyistä hellaa. Paista köntit molemmin puolin ruskeiksi.
![]() |
| Jauhelihan ruskistus. |
6. Pilko sitten jauheliha paistinlastalla pieneksi muruksi ja ruskista jauheliha kaikin puolin. Ripottele lihaan hiukan suolaa sirottimella. Sammuta liesi, kun ruskistus on valmis.
![]() |
| Pienitty jauheliha pannulla ruskistumassa. |
7. Kun kaalin palat ovat noin 15 - 20 minuuttia kypsyneet kattilassa, lisää keittoon jauheliha ja keitä keittoa kunnes kaalin palat ovat pehmeitä. Tarkista maku ja lisää hiukan suolaa, jos tarvitsee. Itse en lisännyt, koska makua tulee liemikuutioista ja jauhelihaan lisätystä suolasta. Sitten vain hella sammuksiin, ruoka lautaselle ja syömään!
Kaalikeittoa voi lämmittää myös uudelleen myöhemmin ja maku siitä vain paranee. Säilytä aterioiden välillä jääkaapissa eri astiassa, keitto säilyy ainakin pari päivää. Voi myös pakastaa pakastukseen tarkoitetussa rasiassa.
![]() |
| Kaalikeitto kiehumassa. |
Tässä vielä eilen illalla otettu kuva vaaleanpunaisista pilvistä.







Kaalikeitto on ihanaa. Jauheliha kuuluu siihen ilman muuta.
VastaaPoistaMinä tykkään tehdä kaalilaatikkoa, johon keitän myös riisin puolikypsäksi mukaan. En laita siirappia ollenkaan, mutta jauhelihan ruskistan joukkoon ja tietenkin lihaliemikuution laitan mukaan . Tulee muuten hyvää
On varmasti hyvää :)
PoistaKiitos sille, joka oikaisi minun kirjoitusvirheet :D nauratti oma moka.
VastaaPoistaKaalikeitto on niin hyvää ja oikeastaan kaikki kaaliruoat. Niin laatikko kuin kaalikääryleetkin.
VastaaPoistaLounaskahvilan ajoilta tulee mieleen kun yksi vakiasiakkaista tuli kaalikeittopäivänä ruokailun jälkeen kysymään eikö minun kaalikeitossani ole lainkaan perunaa :-). Hämmästyin kysymystä kun en ollut koskaan ajatellut että siihen peruna kuuluisi ja siksi luin mielenkiinnolla myös tuon sinun ohjeesi....ei ollut perunaa siinäkään.
Mutta soppa saa aina olla sitä mitä kokki siihen kulloinkin laittaa; maku ratkaisee !
No enpä ole kuullut tuota, ehkä eri puolilla Suomea tehdään se eri tavalla.
PoistaTai kukin oman perheen perinteen mukaan.
Onhan se toki ruokaisampaa perunan kanssa, mutta jos haluaa uudelleenlämmittää keittoa, pysyy maku parempana ilman perunaa, ehkä. Tai siis lämmittäessä keitto ei saa ainakaan kiehua, perunoista tulee sitten kitkeriä.
Keitot on siitä mukavia, että niitä voi helposti soveltaa oman maun mukaan, kun huomioi ainesten kypsymisajat.
Jauhelihan paistotapa, jota kuvissa näkyi on minulle uusi. Yleensä lähden pilkkomaan sitä heti, mutta tuo tapa on varmaan fiksumpi, eikä lämpötila pannulla laske liikaa.
VastaaPoistaSe estää jauhelihaa vetistymästä, koska liha ehtii ensin sisältä lämmetä siinä 'köntissä' ennen pilkkomista.
PoistaMeillä tehdään silloin tällöin kaalikeittoa. Joskus laitetaan soijarouhetta (se paistetaan pannulla kuten jauheliha ja maustetaan), joskus ei. Aina laitetaan porkkanaa ja sipulia. Keitto saa kiehua kauan. Hyvää ja halpaa ruokaa!
VastaaPoistaTuo on uutta, että soijarouheen voi paistaa pannulla.
PoistaPannulle reilusti öljyä, sitten soijarouhe ja vaikkapa soijakastiketta tai kasvisliemijauhetta mausteeksi. Vähitellen rouheeseen voi lisätä vettä, kun siinä alkaa paistumaan. Koko ajan sekoitellaan.
PoistaHyvä tietää, kiitos!
Poista